4 manieren om e-mails te personaliseren

1 juni 2017

Personalisatie in e-mailmarketing kan een groot verschil maken. Door gegevens over het gedrag van klanten te verzamelen kun je erachter komen waar men in geïnteresseerd is. Zo kun je e-mails op maat maken en kun je producten en diensten bieden, waarvan je weet dat je klant daarin geïnteresseerd is. De inkomsten n.a.v. een gepersonaliseerde e-mail liggen maar liefst 6x hoger dan bij ongepersonaliseerde e-mails.

Veel e-mailmarketing is gericht op het vergroten van de e-maillijst en hier op regelmatige basis een e-mail naartoe versturen. Helaas zal dit bijna nooit tot het gewenste effect leiden. Een e-mail waarin men niet geïnteresseerd is zal zeker niet leiden tot een verkoop. Dit kan zelfs averechts werken op je e-maillijst. Richt je daarom op het zo goed mogelijk personaliseren van je nieuwsbrieven en probeer vervolgens uit te breiden. Hieronder worden 4 basismanieren beschreven om je e-mails te personaliseren.

1. Behoud je bestaande klanten
E-mailmarketing is vaak gericht op het verkrijgen van nieuwe klanten. E-mailmarketing kan echter ook prima gebruikt worden voor het behouden van je bestaande klanten en ze (opnieuw) te betrekken bij je product of merk. Deze mensen ken je al. Het kost, in vergelijking met verkoop aan nieuwe klanten, dan ook relatief weinig inkomsten om op deze manier je ROI en omzet te verhogen.

Personalisatie is hier zeer eenvoudig toe te passen. Maak uit je totale database een selectie met bestaande klanten en maak voor hen een aparte mailing op. Verwerk hierin bijvoorbeeld VIP-aanbiedingen of voorzie ze van bepaalde, specifieke informatie over je bedrijf of producten.

Scarcity nieuwsbrief2. Creëer een gevoel van urgentie

Het creëren van schaarste is een veelgebruikte techniek in marketingland. Veel webshops en evenementen maken hier gebruik van om mensen direct aan te zetten tot actie. Wanneer je dit combineert met bijvoorbeeld een verlaten winkelwagen dan levert dit een mooie, gepersonaliseerde e-mail op. Zorg dat je de klant kent en hem of haar op persoonlijke wijze op de hoogte brengt van het feit dat er nog producten in de winkelwagen liggen. Door hierin schaarste te creëren kun je je klant erop wijzen dat hij of zij wellicht het favoriete concert gaat missen. Eventueel kun je hier een leuke aanbieding in verwerken.

3. Promoot producten die je klant niet kent
Evernote gebruikt dit principe in haar e-mailings. Zij brengen je in hun e-mailings op de hoogte van functionaliteit waarvan je waarschijnlijk het bestaan nog niet weten. Dit weet Evernote omdat je die functie nog nooit gebruikt hebt. Hoe pas je dit concreet toe? Begin met een lijst van producten en/of diensten die bij elkaar passen. Vervolgens kijk je per klant welke producten of diensten wel gebruikt worden. Door het gemaakte lijstje weet je vervolgens automatisch welke bijbehorende producten of diensten nog niet gebruikt zijn. Deze conclusie verwerk in gepersonaliseerde e-mail die je opbouwt. Hierin vertel je aan elke klant een verschillend verhaal, maar breng je ze allemaal op de hoogte van hetzelfde; nog onontdekte producten en/of diensten.

Sidekick nieuwsbrief4. Zet een negatieve actie om in een positieve ervaring
Wanneer een klant een bestelling annuleert of zich uitschrijft voor je nieuwsbrief dan is dat nooit prettig. Toch is het niet moeilijk om deze negatieve actie om te zetten in een positieve ervaring. Je klant besteld misschien niet direct alsnog dat ene product en de uitschrijving zal waarschijnlijk niet ongedaan gemaakt worden. Je hebt wel een goed gevoel achtergelaten en dat is belangrijk.
Een actueel voorbeeld komt bijvoorbeeld van Sidekick. Wanneer je je rond de kerstdagen uitschreef voor de nieuwsbrief dan ontving je een laatste mail waarin Sidekick de uitschrijving weet om te draaien naar een gift tijdens de kerst. Dat levert toch een heel ander gevoel op dan ‘U bent uitgeschreven’.
Hoe werkt personalisatie hier? Zorg ervoor dat je op mogelijke negatieve acties een vriendelijk antwoord hebt. Probeer iemand niet om te praten, maar laat weten dat je het jammer vindt, maar wel begrip hebt voor zijn of haar keuze. Zo krijgt een negatieve actie toch een positieve afsluiting.

Veel e-mailmarketing is gericht op het vergroten van de e-maillijst en hier op regelmatige basis een e-mail naartoe versturen. Helaas zal dit bijna nooit tot het gewenste effect leiden. Een e-mail waarin men niet geïnteresseerd is zal zeker niet leiden tot een verkoop. Dit kan zelfs averechts werken op je e-maillijst. Richt je daarom op het zo goed mogelijk personaliseren van je nieuwsbrieven en probeer vervolgens uit te breiden. Hieronder worden 4 basismanieren beschreven om je e-mails te personaliseren.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *