Actuele cijfers over e-mailmarketing (2017)

28 juni 2017

Jaarlijks brengt DDMA de Nationale E-mail Benchmark uit. De cijfers, geanalyseerd uit 4,7 miljard e-mails, geven een goed beeld van de prestaties van e-mailmarketing in Nederland. Deze cijfers kun je vergelijken met je eigen cijfers en geven zo een goed beeld van je eigen prestaties. In dit blog de belangrijkste cijfers.

Onderzoek
Voor de benchmark zijn er in 2016 4,7 miljard e-mails uit 185.000 e-mailcampagnes geanalyseerd. Deze e-mails zijn verzonden door Nederlandse partijen, naar Nederlandse ontvangers. De partijen werken in 24 verschillende sectoren. 7 e-mailmarketingpartijen hebben de cijfers aangeleverd.

Prestaties berekend, de gemiddelde cijfers
De prestaties van e-mailings worden berekend aan de hand van 6 ratio’s:

* Confirmed Open Rate (COR): unieke opens, gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails
* Click Through Rate (CTR): unieke klikken, gedeeld door aantal geaccepteerde e-mails
* Click To Open Rate (CTO): unieke klikken, gedeeld door aantal unieke opens
* Accepted Rate (AR): ageaccepteerde e-mails, gedeeld door aantal verstuurde e-mails
* Soft Bounce Rate (SBR): tijdelijk geweigerde e-mails, gedeeld door aantal verstuurde e-mails
* Hard Bounce Rate (HBR): permanent geweigerde e-mails, gedeeld door aantal verstuurde e-mails

Gemiddelde cijfers per ratio:

COR: 37,5%  |  CTR: 6,9%  |  CTO: 16,4%  |  AR: 99,1%  |  SBR: 0,4%  |  HBR: 0,5%

Verzending per dag en uur
72% van alle e-mailings wordt verstuurd tussen 08:00 en 18:00 uur. Maar liefst 89% wordt verstuurd op werkdagen. Bij B2B is dit zelfs 97%. Dit betekent dat er in het weekend bijna geen e-mailings worden verstuurd. Er liggen dus kansen voor de avonden en weekenden. Bedenk wanneer jouw ontvangers actief zijn en wanneer ze tijd hebben om je e-mail goed te lezen. Grote kans dat er overdag zoveel mail binnenkomt dat jouw e-mail niet gelezen wordt. ’s Avonds kan dit maar zo anders zijn. Speel met je verzendmomenten en kijk wanneer je het beste scoort.

Mobiel vs. Desktop
Mobile first? Dit jaar werd 40% van alle e-mails geopend op een smartphone. Dat is 4% meer dan vorig jaar. Er zit een stijgende lijn in, maar desktop zou ik nog zeker niet vergeten in je e-mailcampagnes.

Content
Dynamische content, bijvoorbeeld op basis van segmentatie, zoekgedrag, websitebezoeken etc., neemt toe en lijkt zelfs belangrijker dan responsive design. Toch werd er maar in 36% van de e-mailings gebruikt gemaakt van dynamische content. Dit terwijl de cijfers aantonen dat dynamische e-mailings stukken beter scoren. Wil je je campagnes verbeteren? Start dan met dynamische content!

Conclusie
E-mailmarketing is nog steeds één van de best converterende marketingkanalen. Personalisatie wordt wel steeds belangrijker. Zorg er niet alleen voor dat je content is afgestemd op de ontvanger, maar bepaal ook de juiste verzenddag en de juiste tijd om te verzenden.

De cijfers komen uit het artikel “E-mailmarketing in Nederland in beeld” van Frankwatching.
Bronnen: DDMA Nationale E-mail Benchmark & Frankwatching


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *