Actuele cijfers over e-mailmarketing (2018)

28 maart 2018

e-Village brengt jaarlijk de E-mail Benchmark uit. De 15e editie van de E-mail Benchmark staat boordevol cijfers, verkregen uit meer dan 3,5 miljard e-mails en ruim 14.000 campagnes. In dit blog beschrijf ik de belangrijkste en opvallendste details. De gehele Benchmark is aan te vragen op www.email-benchmark.nl

Samenvatting
Een aantal belangrijke cijfers en zaken op een rijtje:

* Het gemiddelde afleverpercentage is 99,77%
* De gemiddelde Open Ratio is 25,59%
* De gemiddelde Click Trough Rate is 3,45%
* De gemiddelde Click To Open Rate is 13,50%
* De meeste e-mails worden op smartphones geopend (55,48%)
* 80% van de ondervraagden vindt e-mailmarketing belangrijk
* Woensdag is de populairste verzenddag. Dit was altijd vrijdag
* De verzendpieken liggen tussen 8.00 & 9.00 uur ’s ochtends
*
E-mails worden geopend tussen 9.00 & 12.00 en 19.00 & 20.00

E-mailmarketing blijft hot
Hoewel velen verwachten dat e-mail uitsterft, blijkt niks minder waar. Maar liefst 86% van de respondenten in het onderzoek geeft aan dat e-mailmarketing één van de drie belangrijkste online kanalen is. De budgetten voor e-mail nemen zelfs toe bij veel bedrijven. E-mailmarketing is en blijft dus hot.

De vijf belangrijkste online kanalen:
1. E-mailmarketing (86%)
2. SEO (53%)
3. SEA (48%)
4. Bedrijfswebsite (38%)
5. Social media (33%)

Waarom verzenden we e-mailings?
De belangrijkste doelstellingen voor de inzet van e-mail zijn het genereren van verkeer naar websites, webshops of winkels, het stimuleren van verkoop of om branding te versterken.

Personalisatie en relevantie
We worden allemaal graag aangesproken bij onze naam en zijn liever geen “Beste relatie”. Niet gek dat 53% van de e-mails gepersonaliseerd verzonden wordt. Segmenteren, het afstemmen van de inhoud op de ontvanger, levert meer respons op. Je bent immers relevanter voor de ontvanger. 49% van alle e-mails wordt gesegmenteerd verzonden. 74% van de mensen geeft aan dat dit conversie verhogend werkt. Iets om serieus mee aan de slag te gaan dus!

Optimalisatie voor mobiel
Het behoeft geen uitleg dat steeds meer e-mail op smartphones geopend wordt. 80% van alle e-mails wordt geoptimaliseerd voor smartphones en tablets.

Verzendingen
Opvallen in de mailbox is niet eenvoudig. Het is dan handig om te weten wat de populaire verzenddagen zijn, zodat je dan bewust wel of niet kunt mailen.

B2B: De donderdag is in business to business het meest populair, gevolgd door de dinsdag. De andere dagen blijven ruim achter, met dieptepunten op zaterdag (1,94%) en zondag (0,84%).

B2C: De woensdag is, voor het eerst sinds jaren, de populairste verzenddag. Donderdag en maandag volgen kort daarachter. Op zaterdag en zondag worden de minste e-mails verzonden. Liggen daar kansen?

De meeste e-mails worden verzonden tussen 8.00 en 9.00 uur en om 17.00 uur. De meeste e-mails worden geopend tussen 9.00 en 12.00 uur. Ook ’s avonds tussen 19.00 en 20.00 uur.

Cijfers: zo presteren e-mailcampagnes gemiddeld
Wil je weten hoe jouw e-mailcampagnes presteren? Bekijk dan onderstaande cijfers en vergelijk ze met de cijfers van jouw campagnes.

* Afleverpercentage (Accepted Rate): 99,77%
Openen van e-mails (Open Rate): 25,59%
* Effectiviteit van e-mail (Click Through Rate): 3,45%
* Relevatie, wordt er doorgeklikt? (Click To Open Rate): 13,50%
* Bounces (Bounce Rate): 0,23%

Trends voor 2018
E-mailmarketing is in ontwikkeling. Personalisatie, optimalisatie, relevante en automation. Er kan nog veel meer met e-mails dan nu al gebeurd. Dit zijn de drie grootste trends voor 2018:

1. Marketing automation (53%)
2. Database- en/of eventgestuurde campagnes (44%)
3. 360-graden-klantprofielen (31%)

Wat ga jij doen met e-mailmarketing?
E-mailmarketing blijft een belangrijk kanaal voor jouw onderneming. Als je relevant bent en op het juiste moment verzend, dan is de kans dat jouw e-mails opleveren waar ze voor bedoelt zijn. Ga serieus om met jouw e-mailstrategie, bedenk goed wat je gaat verzenden, wanneer je verzend en het allerbelangrijkste: naar wie je verzend.

Heb je hulp nodig bij het inrichten van jouw e-mailings en campagnes? Bij Visual Trends worden dagelijks e-mailings verzonden, welke ook weer geoptimaliseerd worden n.a.v. de E-mail Benchmark. Neem contact op, als je hulp kunt gebruiken bij jouw e-mailmarketing.