Ben jij al klaar voor AVG/GDPR?

9 mei 2018

Op 25 mei 2018 gaat de nieuwe Europese privacywet in, beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of GDPR. Bedrijven, ZZP-ers, stichtingen en webshops: iedere onderneming moet aan deze nieuwe regels voldoen.

De nieuwe regels gelden in heel Europa en zijn erop gericht om persoonsgegevens, zoals die van jou en mij, beter te beschermen. Persoonsgegevens zijn bijvoorbeeld een naam, e-mailadres, BSN-nummer, IP-adres etc. Als ondernemer krijg je meer verantwoordelijkheden in het verwerken (opslaan en gebruiken) van deze gegevens, bijvoorbeeld je klantgegevens en nieuwsbrief-inschrijvingen. Deze personen zelf krijgen meer rechten in het inzien, wijzigen en laten vergeten van hun persoonsgegevens.

In dit PDF-document heb ik de basis van AVG uitgebreider omschreven.

Persoonsgegevens online
Online worden er veel persoonsgegevens opgeslagen en verwerkt. Grote kans dat ook jij gebruik maakt van één van deze online middelen:

* Website/webshop
* Google Analytics
* E-mailmarketing
* CRM-systeem
* Facturatiesysteem

Dit lijstje is aan te vullen met allerlei tools die persoonsgegevens opslaan. Maak je van één of meerdere middelen gebruik, dan moet ook jij aanpassingen doen om aan de AVG-regelgeving te voldoen.

Offline aanpassingen
De AVG geldt zowel offline als online. Offline betekent AVG in de basis dat je je kantoor goed beveiligt moet zijn, persoonsgegevens (bijvoorbeeld facturen) niet op het bureau mogen rondslingeren, computers zijn vergrendeld etc. Op www.autoriteitpersoonsgegevens.nl vind je meer informatie over de organisatorische AVG-regels.

Online aanpassingen
Als (grotendeels) online bureau hebben wij ons verdiept in de online kant van AVG. “Wat moet je regelen op je website”, “Wat mag je nog wel en niet met e-mailmarketing” etc. In de basis vraagt de AVG je dit te regelen:

* Bewustwording van de gegevens die je hebt en verzamelt;
* Niet meer gegevens verzamelen dan nodig;
* Bewaartermijnen en doelen documenteren;
* Gegevens goed en veilig opslaan;
* Mogelijkheden bieden voor inzicht, rectificatie en vergeten worden;
* Transparantie over gegevens die je verzamelt en wat je ermee doet.

Hulpmiddelen
Inmiddels hebben wij al meerdere bedrijven geholpen om de (online) AVG-aanpassingen door te voeren. Op onlinemarketing-avg.nl vind je een drietal documenten die jou ook goed op weg kunnen helpen:

* Stappenplan voor “Jouw WordPress website AVG Ready”
* Whitepaper over “WordPress & AVG”
* Format voor een Verwerkersovereenkomst

Heb je vragen over AVG of hulp nodig? Neem dan contact op, wij helpen je graag!