De geur van drukwerk

16 juni 2017

Vers drukwerk. De geur van inkt en papier komt je tegemoet zodra je een verse brochure openslaat. De één vindt het walgelijk, ik vind het heerlijk. Het doet me denken aan aan mijn eerste stage in een repro/drukkerij. Hier werd ik fan van vormgeving en drukwerk. Hoewel veel communicatie tegenwoordig digitaal gaat, blijft papier aantrekkingskracht houden. Het vasthouden (en ruiken) van drukwerk heeft een bepaalde magie. Het is tastbaar en heeft een grote attentiewaarde. Het 170 pagina’s dikke magazine van Graficus was dan ook een genot om te lezen.

Het printmagazine Graficus bestaat 100(!) jaar. De dubbeldikke special staat vol met verhalen over drukwerk en laat diverse druktechnieken zien. Ik hoor het je denken; is het einde niet nabij voor print? Nee! Er zit (weer) toekomst in geprinte media.

De toekomst van drukwerk
Graficus staat vol met succesverhalen van drukwerk. Logisch zul je denken; Graficus predikt voor eigen parochie. Dat is niet helemaal waar. Van de HEMA tot Landal Greenparks. Allemaal schrijven ze over hun dagelijkse gebruik van geprinte media. Als papier niet zou werken waren deze ondernemingen er allang vanaf gestapt. HEMA verspreid 7,6 miljoen folders per jaar in Nederland en België. Het geheim? Zorgen dat het drukwerk, in dit geval de huis-aan-huis folder, een feestje is. Mooi opgemaakt, pakkende producten en verspreid volgens een goed verspreidingsplan.

Er is een mooie toekomst weggelegd voor drukwerk. Veel zal digitaal gaan en dat is goed. Maar soms is digitaal niet sterk genoeg en doe je er goed aan om voor drukwerk te gaan. Een visitekaartje dat opvalt, een gelikte brochure of een glossy uitnodiging. Bulk drukwerk zal steeds vaker ingehaald worden door maatwerk, afgestemd op de ontvanger. Niet het standaard papier, maar een luxere papiersoort, afgewerkt met bijvoorbeeld koudfolie. Attentiewaarde gegarandeerd.

Print en digitaal smelten samen
Geprinte media is plat en statisch. Augmented reality, QR-codes en 3D-technieken leggen de combinatie tussen statische content en realtime digitale media. Een platte grafiek veranderd dankzij augmented reality in een inzichtelijke, kleurrijke 3D-grafiek. ‘Alleen’ door de afbeelding in de brochure te scannen met je smartphone. Wild van dat ene product uit een folder? Scan de QR-code en koop het product direct op je smartphone. Ik word hier enthousiast van. De attentiewaarde van papier, de kracht van digitaal. Lang leve (de geur van) papier!

Parfum Paper PassionPS. Karl Lagerfeld een speciale geur ontwikkeld heeft voor ‘booklovers? “Paper Passion”, de geur van een vers gedrukt boek als parfum 🙂 Paper Passion is te bestellen op Amazone.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *