Grafisch design en UX-design

10 augustus 2017

Grafisch design en User Experience Design (UX) liggen dicht tegen elkaar aan. Ze vullen elkaar goed aan, maar er zijn ook verschillen. In dit blog bekijk ik deze verschillen en de overlappingen die er zijn. Ga je zelf aan de slag met bijvoorbeeld het ontwerpen van een website? In dit blog lees je waar je rekening mee moet houden als het gaat om grafisch- en UX-design.

Grafisch design
Grafisch design is een vorm van visuele communicatie. Grafische ontwerpers gebruiken afbeeldingen, kleuren, symbolen en tekst om berichten en ideeën te communiceren. Al vanaf het begin van ons bestaan hebben we de behoefte om visueel met elkaar te communiceren. Denk maar aan de rotstekeningen uit de prehistorie. Het verlangen naar en het gemak van visuele communicatie heeft grafisch ontwerpers doen opstaan, ontwerpbureau’s opgericht en opleidingen in het leven geroepen. Goede visuele communicatie is goud waard.

User Experience Design
User Experience Design gaat minder over communicatie, maar is gericht op het verbeteren van ervaringen, met name online gebruikservaringen. UX-design is in het ‘computertijdperk’ ontstaan vanuit de noodzaak om digitale en online toepassingen zodanig te ontwerpen, dat men hier gemakkelijk en snel mee kan werken. Anno 2017 weten we dat een goede gebruikservaring het verschil kan maken tussen een online aankoop doen en het direct weer wegklikken en nooit meer terug komen op een website.

Anno 2017 weten we dat een goede gebruikservaring het verschil kan maken tussen een online aankoop doen en het direct weer wegklikken en nooit meer terug komen op een website.

Design als basis voor gebruikservaring
Een goed visueel ontwerp, de details en de focus op communicatie, zijn een voorwaarde voor een goede gebruikservaring. Wanneer een design lekker aanvoelt, voldoende spanning geeft om te blijven kijken, maar niet afleidt van de kern, blijft men graag op je website. Bijkomend voordeel; fouten in je gebruikservaring worden minder erg gevonden. Concreet voorbeeld; een belangrijk onderzoeksresultaat kun je op een gebruiksvriendelijke manier presenteren, waarbij men er gemakkelijk doorheen kan klikken en onderdelen gemakkelijk te vinden zijn (UX). Het grafische component maakt dat het onderzoek prettig is om naar te kijken en dat je er gemakkelijk doorheen leest.

Hier moet je rekening mee houden
Ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van bijvoorbeeld een website? Grafisch design en UX-design kunnen elkaar goed versterken. Hou wel dit in gedachten:

  1. Grafische ontwerpen zijn pixel perfect en van hoog niveau. Aandacht voor details is erg belangrijk. User experience designs zijn gericht op de beste gebruikservaring. Hiervoor moet je soms consessies doen in het ontwerp. Vaak is voor een eerste opzet een eenvoudige wireframe of whiteboard schets voldoende. Niet alles hoeft tot in detail te zijn ontworpen.
  2. Zorg voor de juiste volgorde. UX-designs worden gemaakt voor gebruik en ervaring. Dit kan minder creatief aanvoelen, maar een goed ontwerp volgt pas na de beste gebruikservaring. Als dit klopt dan kun je daarna de details invullen.
  3. In een grafisch ontwerp zit veel van de ervaring en persoonlijke voorkeuren van een vormgever. Vaak is dit voldoende voor een eerste opzet en geef een opdrachtgever zijn of haar opmerkingen aan, wat resulteert in een 1-2tje bij de oplevering. Bij een UX-design werkt dit niet. Testen en buitenstaanders mee laten kijken is van groot belang voor een beproefd concept.

Met de komst van meer en meer online diensten, websites en producten wordt de roep om een goede gebruikerservaring steeds groter. Een goede werking lijkt belangrijker te worden dan een mooie uitstraling. Combineer je beide, dan creëer je een win-win situatie die je gebruikservaring alleen maar verbeterd.

Voor dit blog heb ik gebruikt gemaakt van een artikel op Adobe.com.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *