Help! Mijn doelgroep gaat van Facebook

11 april 2018

Na Elon Musk en een aantal andere grote partijen heeft ook ‘onze eigen’ Arjen Lubach opgeroepen om van Facebook af te gaan. Woensdagavond 11 april, om 20.00 uur verwijdert Lubach zijn Facebookpagina’s en persoonlijke profiel. Met hem zeggen 31.500 anderen dit ook te doen en zijn 77.000 mensen geïnteresseerd. Als iedereen daadwerkelijk van Facebook afgaat dan is dat best een aantal, ook voor jou als ondernemer. Misschien zijn er na vanavond wel 100.000 mensen minder om te bereiken met je posts en advertenties.

Facebook als basis van marketing
Er zijn nogal wat ondernemers die hun marketing grotendeels via Facebook voeren. Daar zijn, of waren, heel veel mensen te vinden met verschillende achtergronden en interesses. Grote kans dat jouw doelgroep zich daar ook bevindt. En daarbij; dat maakt het adverteren heel effectief. Je selecteert op plaats, geslacht, leeftijd en een aantal interesses. De kans is groot dat je precies jouw doelgroep daarmee bereikt. Grote wegloop bij Facebook kun je dan ook eigenlijk niet gebruiken. Want waar moet je dan naartoe om je doelgroep te bereiken?

Troost je!
Voordat ik een aantal andere kanalen en mogelijkheden benoem eerst een troostende gedachte: in Nederland zijn 10,8 miljoen gebruikers actief op Facebook. 100.000 minder valt dan reuze mee. Daarbij is het maar zeer de vraag of iedereen echt van Facebook afgaat. Dit betekent namelijk ook nogal wat voor apps die met Facebook zijn aangemeld, pagina’s die beheert worden etc. Daarbij is het wat kortzichtig: Instagram en WhatsApp zijn ook van Facebook en die kanalen doen exact hetzelfde met het verzamelen van data. Bijna niemand zet die kanalen ook aan de kant. Het zal waarschijnlijk wel mee gaan vallen…

Kritisch kijken naar marketing
Toch is het, met dit in je achterhoofd, goed om kritisch naar je marketing te kijken. Blind staren op één kanaal is sowieso niet slim en moet ook niet de basis zijn. De basis bestaat uit drie onderdelen:

* Doelgroep (wie zijn het en waar vind je ze)
* Content(deze dient geschikt te zijn voor meerdere kanalen)
* Doelstellingen (wat wil je bereiken met social media)

Als je dit voor jezelf duidelijk hebt kan het best zijn dat Facebook één van de kanalen is die je goed kunt inzetten, maar het zijn er meer. Ga zelf maar na: jij bent toch ook niet alleen maar op Facebook of op één ander kanaal te vinden?

Andere kanalen dan Facebook
Wellicht heb je je marketing grotendeels ingericht op Facebook. Laat Facebook, indien uit de basisvragen komt dat Facebook een handig kanaal is, ook lekker onderdeel blijven van je strategie. Er blijven meer dan genoeg mensen actief om goed te bereiken. Maar richt je niet meer alleen op Facebook. Heb je wel eens aan onderstaande kanalen gedacht?

* Twitter
* Instagram
* LinkedIn
* YouTube
* Pinterest
* Snapchat
* Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
* Zoekmachine advertising (SEA)
* E-mailmarketing
* Drukwerk
* Huis-aan-huis flyeren
* Mond-tot-mond reclame

Keuze genoeg om jezelf te presenteren! Maak lekkere en steengoede content. Iedereen blijft hunkeren naar informatie, leuke afbeeldingen, handige tips en weetjes etc. etc. Als je content goed is en je deze op de voor jou relevante, lees: daar waar jouw doelgroep aanwezig is, verspreid dan wordt je vanzelf gezien. Besteed aandacht en tijd aan je totale marketing, dan is een Bye Bye Facebook voor jou niet erg.

Heb je hulp nodig bij het zoeken van de juiste kanalen of het inrichten van jouw marketingstrategie? Stuur mij even een bericht via het contactformulier of direct: matthias@visualtrends.nl