Hoe ontwerp je een e-mail die enorm converteert?

8 juli 2018

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Met een goede e-mailing maak je persoonlijk contact met je klanten, verzamel je extra informatie over ze en kun je je producten snel verkopen.
Volgens de laatste cijfers maakt maar liefst 82% van de bedrijven gebruik van e-mailmarketing. Jij nog niet? Dan moet je vandaag nog beginnen!

Maar hoe ontwerp je een e-mailing waarvoor mensen zich willen aanmelden en waar ze naar uitkijken in hun mailbox?

Goede e-mailings hebben een paar dingen gemeen: ze bevatten een overtuigend onderwerp, mooie afbeeldingen en goed geschreven teksten. Daarnaast bevatten de meeste e-mailings een duidelijke call-to-action, zodat de ontvanger weet wat hij met en in de e-mailing kan.

Structuur
Een structuur waar over nagedacht is, met de focus op conversie. Daar begin het mee. Structuur begeleid de lezer door de e-mail, trickert hem en zorgt ervoor dat hij weet wat hij moet doen (en wil doen) als hij bij de call-to-action uitkomt.
Een goede methode is het gebruik maken van een omgekeerde piramide. E-mailings die volgens dit model zijn gemaakt hebben een goede kop, welke de inhoud van de e-mailing weergeeft, gevolgd door de inhoud en ondersteunende afbeeldingen. Als laatste komt de call-to-action (button), welke een actie vraagt van de lezer.

Overtuigende kop
80% van de e-mailmarketeers besteed te weinig aandacht aan de kop. Zonde want door een boeiende en overtuigende kop tricker je lezers om verder te lezen. Het omgekeerde is ook waar: zonder goede kop wordt je e-mail al snel naar de prullenbak verplaatst.

Afbeeldingen en visuals
Hoge kwaliteit afbeeldingen en visuals zijn belangrijk voor het succes van je e-mailing. Men kijkt nu eenmaal graag plaatjes en ze ondersteunen je teksten. Een goede afbeelding roept emotie op bij de lezer, wat ervoor zorgt dat hij de e-mailing gaat lezen.

Goedgeschreven teksten
Een goede tekst overtuigd de lezer om de call-to-action te gebruiken en door te klikken. Houd dit in je achterhoofd tijdens het schrijven van je e-mailteksten:

* Schrijf kort en krachtig, to-the-point. Een te lange inleiding of langdradig verhaal doet de lezer afhaken.
* Gebruik een natuurlijke taal. Niet te formeel of afstandelijk, maar juist informeel en persoonlijk.
* Stel vragen aan de lezer en geef aan wat hij kan doen met zijn antwoord, bijvoorbeeld een reply op de e-mailing. Zo kun je een 1-op-1 conversatie opbouwen.
* Voeg een persoonlijke noot toe. Zo bouw je vertrouwen op en hebben je lezer het idee te praten met iemand die ze kennen en die persoonlijk tegen ze praat.
* Voeg een persoonlijke groet in, waarmee je lezer het idee heeft je persoonlijk te kennen. Dit zorgt voor een prettige afsluiting van de e-mailing.

Call-to-action
Mensen hebben vaak niet direct een behoefte. Je zult in je e-mailing dus een behoefte moeten creëren om iets te doen of te kopen. Deze call-to-action is vaak voorzien van een button en leid tot de actie of aankoop.
Er zijn twee goede manieren om op een effectieve manier een behoefte te creëren en een call-to-action in te zetten:

1. De meest krachtige manier is de tricker om iets te missen, te kort te komen. Iets wat anderen al wel hebben. Deze angst speelt in op emoties en sociale druk. Je lezer wil niet achterblijven en zal tot actie overgaan. “Al 765 mensen maakten gebruik van deze actie” is bijvoorbeeld een goede zin voor deze tricker.

2. De tweede manier is ‘hoop’. Iedereen heeft hoop in vrijwel elke situatie. Bijvoorbeeld de hoop om je bedrijfsresultaten te verbeteren of de hoop (en wil) op een gezonder leven. “Verlang jij naar betere resultaten met je e-mailings? Dan is deze training perfect voor jou!” is een goede tricker om op de call-to-action button te klikken.

Tips voor het schrijven van een goede call-to-action:
* Schrijf krachtig en beknopt. Gebruik actiewoorden om de actie te benadrukken en wat je lezer kan verwachten na de actie of aankoop.
* Plaats de call-to-action button op een voor de hand liggende plek die opvalt en zorgt dat ‘ie niet te groot en niet te klein is.
* Houd het design van de button eenvoudig en gebruik veel witruimte om de button. Zo weet je lezer waar hij moet klikken en wordt hij niet afgeleid.

Extra tips voor de perfecte e-mailing:
* Gebruik een breedte van 600 pixels
* Maak je e-mailing mobiel vriendelijk
* Pas de layout aan op de inhoud
* Zorg dat je e-mailing past bij je bedrijf en huisstijl
* Voeg informatie toe over je bedrijf, zoals de naam en het adres
* Begin met een goede headline
* Maak de inhoud scanbaar, zo kan de lezer je mail snel beoordelen
* Gebruik web-veilige lettertypen
* Houd het ontwerp eenvoudig

Succes met je ‘next-step’ e-mailings! Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw e-mailings? Ik help je er graag bij! Neem contact op bij vragen.


Comments

  1. quickbooks error message -6210+0 - 19 augustus 2019 at 04:31 - Beantwoorden

    I am always thought about this, thankyou for putting up.

  2. ebook - 18 augustus 2019 at 20:31 - Beantwoorden

    What’s Taking place i’m new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely helpful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute & aid other users like its aided me. Great job.

  3. silk painting - 18 augustus 2019 at 19:29 - Beantwoorden

    Hi there! This post couldn’t be written any better! Reading through this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  4. david hoffmeister - 18 augustus 2019 at 12:29 - Beantwoorden

    I couldn’t resist commenting

  5. quantum forgiveness - 18 augustus 2019 at 04:08 - Beantwoorden

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something informative to read?

  6. male enhancement herbal medicine - 18 augustus 2019 at 01:23 - Beantwoorden

    I like this weblog so much, saved to bookmarks.

  7. david hoffmeister - 17 augustus 2019 at 20:11 - Beantwoorden

    I?¦m no longer positive the place you are getting your information, but great topic. I needs to spend a while finding out more or figuring out more. Thanks for excellent information I used to be on the lookout for this information for my mission.

  8. more info here - 17 augustus 2019 at 11:59 - Beantwoorden

    It¦s really a cool and helpful piece of info. I¦m happy that you simply shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  9. kamagra kopen - 16 augustus 2019 at 12:16 - Beantwoorden

    I have been browsing online greater than 3 hours lately, yet I never discovered any fascinating article like yours. It is beautiful value sufficient for me. Personally, if all web owners and bloggers made just right content as you did, the internet might be a lot more helpful than ever before.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *