Hoe ontwerp je een e-mail die enorm converteert?

8 juli 2018

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van je marketingstrategie. Met een goede e-mailing maak je persoonlijk contact met je klanten, verzamel je extra informatie over ze en kun je je producten snel verkopen.
Volgens de laatste cijfers maakt maar liefst 82% van de bedrijven gebruik van e-mailmarketing. Jij nog niet? Dan moet je vandaag nog beginnen!

Maar hoe ontwerp je een e-mailing waarvoor mensen zich willen aanmelden en waar ze naar uitkijken in hun mailbox?

Goede e-mailings hebben een paar dingen gemeen: ze bevatten een overtuigend onderwerp, mooie afbeeldingen en goed geschreven teksten. Daarnaast bevatten de meeste e-mailings een duidelijke call-to-action, zodat de ontvanger weet wat hij met en in de e-mailing kan.

Structuur
Een structuur waar over nagedacht is, met de focus op conversie. Daar begin het mee. Structuur begeleid de lezer door de e-mail, trickert hem en zorgt ervoor dat hij weet wat hij moet doen (en wil doen) als hij bij de call-to-action uitkomt.
Een goede methode is het gebruik maken van een omgekeerde piramide. E-mailings die volgens dit model zijn gemaakt hebben een goede kop, welke de inhoud van de e-mailing weergeeft, gevolgd door de inhoud en ondersteunende afbeeldingen. Als laatste komt de call-to-action (button), welke een actie vraagt van de lezer.

Overtuigende kop
80% van de e-mailmarketeers besteed te weinig aandacht aan de kop. Zonde want door een boeiende en overtuigende kop tricker je lezers om verder te lezen. Het omgekeerde is ook waar: zonder goede kop wordt je e-mail al snel naar de prullenbak verplaatst.

Afbeeldingen en visuals
Hoge kwaliteit afbeeldingen en visuals zijn belangrijk voor het succes van je e-mailing. Men kijkt nu eenmaal graag plaatjes en ze ondersteunen je teksten. Een goede afbeelding roept emotie op bij de lezer, wat ervoor zorgt dat hij de e-mailing gaat lezen.

Goedgeschreven teksten
Een goede tekst overtuigd de lezer om de call-to-action te gebruiken en door te klikken. Houd dit in je achterhoofd tijdens het schrijven van je e-mailteksten:

* Schrijf kort en krachtig, to-the-point. Een te lange inleiding of langdradig verhaal doet de lezer afhaken.
* Gebruik een natuurlijke taal. Niet te formeel of afstandelijk, maar juist informeel en persoonlijk.
* Stel vragen aan de lezer en geef aan wat hij kan doen met zijn antwoord, bijvoorbeeld een reply op de e-mailing. Zo kun je een 1-op-1 conversatie opbouwen.
* Voeg een persoonlijke noot toe. Zo bouw je vertrouwen op en hebben je lezer het idee te praten met iemand die ze kennen en die persoonlijk tegen ze praat.
* Voeg een persoonlijke groet in, waarmee je lezer het idee heeft je persoonlijk te kennen. Dit zorgt voor een prettige afsluiting van de e-mailing.

Call-to-action
Mensen hebben vaak niet direct een behoefte. Je zult in je e-mailing dus een behoefte moeten creëren om iets te doen of te kopen. Deze call-to-action is vaak voorzien van een button en leid tot de actie of aankoop.
Er zijn twee goede manieren om op een effectieve manier een behoefte te creëren en een call-to-action in te zetten:

1. De meest krachtige manier is de tricker om iets te missen, te kort te komen. Iets wat anderen al wel hebben. Deze angst speelt in op emoties en sociale druk. Je lezer wil niet achterblijven en zal tot actie overgaan. “Al 765 mensen maakten gebruik van deze actie” is bijvoorbeeld een goede zin voor deze tricker.

2. De tweede manier is ‘hoop’. Iedereen heeft hoop in vrijwel elke situatie. Bijvoorbeeld de hoop om je bedrijfsresultaten te verbeteren of de hoop (en wil) op een gezonder leven. “Verlang jij naar betere resultaten met je e-mailings? Dan is deze training perfect voor jou!” is een goede tricker om op de call-to-action button te klikken.

Tips voor het schrijven van een goede call-to-action:
* Schrijf krachtig en beknopt. Gebruik actiewoorden om de actie te benadrukken en wat je lezer kan verwachten na de actie of aankoop.
* Plaats de call-to-action button op een voor de hand liggende plek die opvalt en zorgt dat ‘ie niet te groot en niet te klein is.
* Houd het design van de button eenvoudig en gebruik veel witruimte om de button. Zo weet je lezer waar hij moet klikken en wordt hij niet afgeleid.

Extra tips voor de perfecte e-mailing:
* Gebruik een breedte van 600 pixels
* Maak je e-mailing mobiel vriendelijk
* Pas de layout aan op de inhoud
* Zorg dat je e-mailing past bij je bedrijf en huisstijl
* Voeg informatie toe over je bedrijf, zoals de naam en het adres
* Begin met een goede headline
* Maak de inhoud scanbaar, zo kan de lezer je mail snel beoordelen
* Gebruik web-veilige lettertypen
* Houd het ontwerp eenvoudig

Succes met je ‘next-step’ e-mailings! Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van jouw e-mailings? Ik help je er graag bij! Neem contact op bij vragen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *