Van idee naar ontwerp in 4 stappen

7 juni 2017

Het ontwerpen van een huisstijl of ander drukwerk lijkt eenvoudiger dan het is. Een tekst hier, een plaatje daar… Wanneer je serieus verder wilt met je ontwerp en dit de stijl van je (opstartende) onderneming moet gaan vertegenwoordigen, kun je er maar beter goed over nadenken. Hoe begin je en hoe kom je tot een mooi en goed ontwerp dat past bij jou en je onderneming?

Bijna iedere ondernemer, opstartend of al langer bezig, gebruikt visitekaartjes. Samen met jouw eerste indruk bepaalt een visitekaartje het beeld van jou en je bedrijf. Een goed voorbeeld dus om in dit blog mee aan de slag te gaan.

1: Opdoen van inspiratie
Belangrijk in deze eerste stap is om goed om je heen te kijken en al bestaande visitekaartjes kritisch te bekijken. Wat zetten anderen erop? Welke stijl spreekt je aan? Welke verschillende vormen en materialen zijn er allemaal en wat zou passen bij mij en mijn onderneming? Op Pinterest zijn veel mooie voorbeelden te vinden van huisstijlen en visitekaartjes.

2: Stijl bepalen
Nadat je inspiratie hebt opgedaan en weet wat de mogelijkheden zijn, is het tijd om je eigen stijl te bepalen. Hierbij is het goed om een eventuele eerdere stijlen (bijvoorbeeld je logo) aan te houden. Door een eenduidige stijl door te voeren, creëer je namelijk herkenbaarheid. Heb je dit nog niet, dan kun je vrij aan de slag met een stijl die past bij jou, maar vooral bij je onderneming en hetgeen je je met je onderneming uit wilt stralen.

Uiteraard is het ook belangrijk dat jouw stijl je doelgroep aanspreekt. Om dit voor jezelf duidelijk te krijgen, kun je jezelf de volgende vragen stellen: Wat wil ik als bedrijf uitstralen? Wat is mijn doelgroep en wat spreekt hen aan? Welke vormen wil ik graag gebruiken? Er zijn vast nog meer vragen die je jezelf kunt stellen. Probeer hier eens rustig over na te denken en leg dit ook eens aan anderen voor.

Nadat je weet welke kant je op wilt, kun je aan de slag met kleuren, vormen en lettertypes. Dit doe je nog niet in een opmaakprogramma, maar teken het voor jezelf uit. Maak bij voorkeur meerdere schetsen en leg dit ook aan anderen voor. Op deze manier bekijk je verschillende invalshoeken en weet je wat er allemaal mogelijk is, maar bepaal je ook makkelijker wat past bij jouw onderneming.

3: Inhoud bepalen
Naast stijl is ook de inhoud belangrijk. Voor een visitekaartje zal dat eenvoudig zijn. Je gebruikt vaak je naam, functie, adres en internetgegevens, naast een logo en eventueel een afbeelding. Voor andere ontwerpen, zoals brochures is dit lastiger. Bepaal voordat je gaat ontwerpen wat je inhoud wordt. Plaats afbeeldingen alvast in een map en zet je tekst klaar in een tekstverwerkingsprogramma. Zo weet je hoeveel inhoud je hebt en kun je daar rekening mee houden bij het ontwerpen.

4: Het ontwerp
Er zijn verschillende opmaakprogramma’s op de markt die je kunnen helpen bij het ontwerpen. Hiervan zijn Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign de belangrijkste. Photoshop wordt veel gebruikt voor het verwerken van foto’s. Illustrator voor het ontwikkelen van logo’s en illustraties. InDesign is geschikt voor de opmaak van drukwerk als visitekaartjes, brochures etc. Gebruik een programma dat jouw voorkeur heeft en waar jij mee kunt werken. Werk je namelijk met een programma dat je niet kent, dan zul je niet alle mogelijkheden kunnen benutten en haal je waarschijnlijk niet het beste uit je ontwerp.

Doel van stap 4 is om je schets uit te werken tot een digitaal bestand dat gedrukt kan worden. Pak voor je gaat ontwerpen de aanleverspecificaties van je drukker erbij. Hierin staat relevante informatie over formaten, kleuren en meer. Een visitekaartje heeft meestal het formaat 85 x 55 mm. Rondom dien je 3 mm afloop (bleed) te gebruiken, zodat er bij het snijden geen witranden ontstaan. Dit kun je aangeven in je opmaakprogramma.

Open in bijvoorbeeld Adobe InDesign een nieuw document met het formaat van jouw visitekaartje en geef bij de bleed 3 mm rondom aan. Nu kun je aan de slag en werk je doormiddel van de verschillende tools jouw ideeën uit. Maak ook in dit geval meerdere ontwerpen, zodat je nogmaals kunt beoordelen wat het beste bij jou en je onderneming past. Kies een lettertype dat past bij de stijl, maar wel goed leesbaar is. Dit geldt ook voor de kleuren die je gebruikt. Nadat je tevreden bent over je ontwerp en zeker weet dat je dit document wilt laten drukken, maak je er een PDF-bestand van. Dit document stuur je vervolgens naar de drukker, waarna je (meestal) binnen enkele dagen je gedrukte bestanden binnen hebt.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *