Waarom jouw onderneming e-mailmarketing moet inzetten

16 juli 2018

Je hebt een onderneming, maar de (online) omzet en de betrokkenheid bij je onderneming vallen tegen. Grote kans dat je dan nog geen e-mailmarketing hebt toegevoegd aan je marketing-uitingen. Door e-mailmarketing toe te voegen krijg je een aantal extra voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld social media.

1. E-mail wordt het meeste gebruikt
Veel ondernemers denken als eerste aan de inzet van social media om hun producten en diensten te promoten. Daar zit immers je doelgroep. Misschien is dat niet helemaal waar. Net zo min als dat e-mail aan z’n einde is. Vele onderzoeken laten zien dat e-mail nog altijd bovenaan het favorietenlijstje staat. Zie bijvoorbeeld dit onderzoek van MarketingSherpa. 72% van de consumenten ontvangt graag informatie via e-mail. Slecht 17% wil telefonisch contact hebben of via social media worden benaderd. Door geen e-mail te gebruiken mis je een belangrijk en persoonlijk kanaal. Waarom e-mail zo populair is? Om drie eenvoudige redenen:

2. Mobiele gebruikers houden van e-mail
Er zijn meer dan 200 miljoen smartphone gebruikers op deze aardbol. In een recent onderzoek van IDC is gebleken dat de meest gebruikte activiteit op een smartphone het controleren van de e-mailbox is. Mobiele gebruikers zijn meer geneigd om hun mailbox te bekijken dan om Facebook te openen. Een e-mailing zal dan ook eerder en beter gezien worden dan een Facebookadvertentie.

3. E-mailmarketing is tijd- en kosteneffectief
E-mailmarketing vereist geen grote investeringen in vergelijking met bijvoorbeeld Facebook- en AdWords advertenties. Er zijn tal van (gratis) tools om e-mailings mee te verzenden. Ze zijn vaak eenvoudig te gebruiken en beschikken over goede personalisatie-mogelijkheden. Let op: het ontwikkelen van een goede e-mail die converteert vereist aandacht en veel testen. Overweeg daarom om bijvoorbeeld Visual Trends mee te laten denken over uw e-mailcampagnes. Ook dan e-mailmarketing nog steeds tijd- en kosteneffectief.

4. E-mailmarketing verandert bezoekers in klanten
Wanneer de ontvanger doorklikt naar je website is de kans groot dat hij geïnteresseerd is geraakt in je product of dienst. Wanneer iemand al geïnteresseerd is neemt de bezoektijd op je website toe. Daarmee neemt de kans op een succesvolle conversie toe. Denk daarom goed na over je e-mail en het doel dat je ermee hebt. Gebruik je e-mailings bijvoorbeeld voor:

5. E-mailmarketing verhoogt merkbewustzijn en zorgt voor klantloyaliteit
Het is lastig om een relatie op te bouwen met mensen die je niet persoonlijk kent en die jou niet persoonlijk kennen. E-mailmarketing gaat je enorm helpen om wel een relatie op te bouwen. Als je je e-mails voorziet van waardevolle en persoonlijke informatie, dan zullen je ontvangers dat waarderen en gaan zij hetzelfde doen. Daarmee wordt je onderneming/merk geladen en ontstaat vanzelf betrokkenheid en een persoonlijke band. E-mails bij speciale gelegenheden, zoals een cadeautje op de verjaardag van de ontvanger, kunnen enorm helpen om de relatie op te bouwen. Blijf in contact en wees relevant!

Ik hoop dat je ziet waarom e-mailmarketing bijzonder nuttig kan zijn om je onderneming te helpen groeien. En het mooie is, je kunt er vandaag al mee beginnen!
Wil je een keer vrijblijvend sparren over de mogelijkheden van e-mailmarketing voor jouw onderneming? Of heb je hulp nodig om je bestaande campagnes te optimaliseren? Ik denk graag met je mee! Stuur even een e-mail naar matthias@visuatrends.nl of gebruik de contactpagina op deze website.

*Dit blog is een vrije vertaling van Why Your Business Needs E-mailmarketing